четверг, 11 апреля 2013 г.

Урок 17

Тема. Контрольна робота з тем «Проблема зміни
ланок колообігу речовин та енергії», «Пробле-
ма збалансованого природокористування»,
«Проблема збереження біотичного і ландшафт-
ного різноманіть», «Проблема оптимальної
ландшафтно-екологічної організації території»

Мета: визначити рівень навчальних досягнень учнів із тем «Проблема зміни ланок
колообігу речовин та енергії», «Проблема збалансованого природокористуван-
ня», «Проблема збереження біотичного і ландшафтного різноманіть», «Проблема
оптимальної ландшафтно-екологічної організації території»; виявити ускладнення
в засвоєнні навчального матеріалу та визначити шляхи їх подолання.

Обладнання та матеріали: дидактичний матеріал (індивідуальні різнорівневі завдання).

Базові поняття та терміни: колообіг речовин та енергії, біогеохімічний цикл, великий та малий
колообіги речовин, збалансований розвиток, збалансоване природокористування,
природо-ресурсний потенціал, біологічна продуктивність, біологічна продукція,
невиснажливе природокористування, біорізноманіття, генетичне біорізноманіття,
видове біорізноманіття, екосистемне біорізноманіття, деградація біорізноманіття,
природозаповідання, заповідник, природний національний парк, заказник, бота-
нічний сад, зоологічний парк, природно-заповідний фонд, екомережа, структурні
елементи екомережі, оптимізація, оптимізація території, критерії оптимізації те-
риторії, природоохоронна функція, антропоекологічна функція, антропогенні на-
вантаження.

Тип уроку: контроль знань.

Методи навчання: методи контролю.

Структура уроку
I. Організаційний етап . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 хв
II. Виконання роботи . . . . . . . . . 40 хв
III. Підсумки уроку . . . . . . . . . . . 1 хв
IV. Домашнє завдання . . . . . . . . . 1 хв

Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель проводить інструктаж учнів щодо виконання
роботи та її оформлення.

II. Виконання роботи

Контрольна робота
                                      
                                                 Варіант 1
1 рівень
Виберіть одну правильну відповідь із запропонованих варіантів.
За кожну правильну відповідь — 0,5 бала.
1. Заповідники — це:
а) території, де не допускається вплив людини на природні
процеси;
б) території, які зберігаються людиною в естетичних, оздо-
ровчих, наукових та освітніх цілях, де заборонено вико-
ристання природних ресурсів;
в) території, на яких протягом ряду років (або постійно) в пев-
ні сезони (чи протягом року) охороняються окремі види
або частина природного комплексу;
г) усі відповіді неправильні.
2. Коли був прийнятий закон про Червону книгу України?
а) 1964 р.;
б) 1976 р.;
в) 1982 р.;
г) 1991 р.
3. Максимальна шкода наноситься навколишньому середовищу
при позбавленні від стійких органічних речовин — полімерів
(наприклад поліетилену) шляхом:
а) спалювання;
б) розкладання;
в) поховання;
г) утилізації.
4. Який відсоток території України перебуває під об’єктами
природно-заповідного фонду?
а) 5 %;
б) 6 %;
в) 10 %;
г) 25 %.
5. Колообіг речовин у біосфері — це:
а) обмін речовин і енергії організмів із зовнішнім середовищем;
б) природний циклічний рух хімічних елементів від одного
компонента біосфери до іншого з поверненням до вихідного
стану;
в) обмін речовин і енергії організмів одне з одним;
г) процеси руху хімічних елементів, які відбуваються за
участю живої речовини.
6. Яким організмам належить виняткова роль у міграції атомів?
а) Мікроорганізмам;
б) рослинам;
в) тваринам;
г) людині.
2 рівень
Виберіть декілька правильних відповідей із запропонованих
варіантів. За кожне правильно виконане завдання — 1 бал.
1. Назвіть основні причини скорочення лісових ресурсів — «ле-
гень планети»:
а) використання лісів як палива;
б) вирубка лісів з метою збільшення сільськогосподарських
угідь, під будівництво міст, доріг;
в) деградація лісів через забруднення повітряного середови-
ща, ґрунтів;
г) зникнення багатьох видів рослин і тварин;
д) воєнні конфлікти.
2. Основний контроль за станом навколишнього середовища
в Україні здійснюють:
а) Міністерство охорони здоров’я і природи;
б) санітарно-епідеміологічні служби;
в) гідрометеослужба;
г) «Партія зелених».
3. Оптимізація навколишнього середовища людини здійснюєть-
ся з метою:
а) забезпечення найкращого стану здоров’я населення;
б) найбільш повного задоволення потреб при одночасному
збереженні якості навколишнього середовища;
в) посилення процесів інтенсифікації в промисловості й сіль-
ському господарстві;
г) прискорення темпів зростання міського населення;
д) відкриття нових родовищ корисних копалин.
Правильні відповіді: 1 рівень: 1 — а, 2 — в, 3 — а, 4 — б,
6 — б; 2 рівень: 1 — а, б, в; 2 — а, б, в; 3 — а, б.

3 рівень
За кожну повну відповідь — 1,5 бала.
1. Розкрити суть першого закону Б. Коммонера «Усе пов’язано
з усім».
2. Доведіть необхідність нормування антропогенного наванта-
ження на екосистеми.
4 рівень
За повну відповідь — 3 бали.
Чи може бути достатнім заходом для охорони природи ство-
рення заповідників і заказників? Відповідь обґрунтуйте.

                                                          Варіант 2
1 рівень
Виберіть одну правильну відповідь із запропонованих варіантів.
За кожну правильну відповідь — 0,5 бала.
1. Національні парки — це:
а) території, де не допускається вплив людини на природні
процеси;
б) території, які зберігаються людиною в естетичних, оздо-
ровчих, наукових та освітніх цілях, де заборонено вико-
ристання природних ресурсів;
в) території, на яких протягом ряду років (або постійно) в пев-
ні сезони (чи протягом року) охороняються окремі види
або частина природного комплексу;
г) усі відповіді неправильні.
2. Укажіть, коли була створена комісія з охорони зникаючих
видів рослин і тварин при ООН:
а) 1948 р.;
б) 1954 р.;
в) 1967 р.;
г) 1975 р.
3. У якому типі колообігу приймають участь живі організми?
а) Малому;
б) великому;
в) середньому;
г) усі відповіді неправильні.
4. До якого відсотку слід довести площу об’єктів природно-
заповідного фонду планети Земля згідно програми дій ХХІ ст.?
а) 10–12 %;
б) 30–35 %;
в) 25–30 %;
г) 15–20 %.
5. Азот (Нітроген) атмосфери потрапляє в біологічний цикл ко-
лообігу речовин через діяльність таких бактерій:
а) денітрифікуючих;
б) нітрифікуючих;
в) амоніфікуючих;
г) азотофіксуючих.
6. Провідна роль у підтриманні сталого газового складу в ат-
мосфері належить:
а) людині;
б) тваринам;
в) рослинам;
г) грибам.
2 рівень
Виберіть декілька правильних відповідей із запропонованих
варіантів. За кожне правильно виконане завдання — 1 бал.
1. Основні причини втрати біологічної різноманітності:
а) зростаюча чисельність населення;
б) зростаюче споживання ресурсів;
в) зневажливе ставлення до біологічних видів і систем;
г) незаконне полювання і систематичне вирубування лісу;
д) усі відповіді неправильні.
2. Назвіть біосферні заповідники, розміщені на території України:
а) Асканія-Нова;
б) Луганський;
в) Чорноморський;
г) Шацький.
3. Які з явищ призвели до виникнення екологічної кризи на
Землі?
а) Утворення озонових дірок;
б) освоєння космічного простору;
в) комп’ютеризація;
г) забруднення Світового океану;
д) винищення лісів.
3 рівень
За кожну повну відповідь — 1,5 бала.
1. Поясніть закон Коммонера «Все повинно кудись подітися».
2. Довести необхідність використання екологічних знань у мис-
ливстві й рибальстві.
4 рівень
За повну відповідь — 3 бали.
Чи можна вести господарську діяльність, не змінюючи при-
роду? Як, на ваш погляд, можна розв’язати цю проблему?
Правильні відповіді: 1 рівень: 1 — б; 2 — а; 3 — а; 4 — а;
5 — г; 6 — б; 2 рівень: 1 — а, б, г; 2 — а, в; 3 — а, г, д.


III. Підсумки уроку
Спостерігаючи за учнями під час уроку, учитель визна-
чає, які питання викликали ускладнення, і звертає увагу учнів на
те, над чим слід додатково попрацювати.

IV. Дом ашнє завдання
Повторити матеріал підручника або конспект.


8 комментариев: